Különvélemény
A Klíma-kérdés
mögötti Vízfej.
Amely lassan az egyedüli víz-tartalékunk.
Azonban víz vissza-tartási
üzemmódban dolgozik: nem adja.
(Ha adná, víz helyett űr lenne a fejiben.)
Lehet-e 5 dekával egy Törvénnyel kevesebb?
Az MTA buzgómócsing-alkülönítmény szolgálatba áll.
Az Alkotmánybíróság [AB] megkereséssel élt a Magyar Tudományos Akadémia
[MTA] felé, hogy az szolgáltasson neki támpontokat, amik útbaigazítóak lennének
az AB bíráinak abban a tekintetben, hogy a Klímatörvény[1]
[KLtv] megsemmisítésére irányuló kérelem általuk milyen elbírálást kapjon. Az
MTA egy verbuvált-csapata igyekezett is ennek eleget tenni, mely irat[2]
nyilvánosan is megtekinthető.
Jelen Különvéleményben
– mint a kémia több területén szakmai-ismeretekkel bíró, akinek a Jog
útvesztőibe is kényszerű betekintést rendelt a sors – jelezni kívánom a
következőket:
I) A
felkérésre semmi szükség. A kérelem a Jog berkein belül értelemszerű elintézést kell nyerjen. Éspedig azzal a
végkicsengéssel, hogy a KLtv megsemmisítendő – valójában meg sem lett volna
szabad szülessen.
II) Az
MTA-különítmény ad hoc irata pedig hemzseg a hibáktól.[3]
Ami nem meglepő, hiszen a „klíma-kérdés” körüli elképzeléseik koncepciótlansága
döbbenetes-mérvű.
I) A Jogi-oldal megvilágítása
Bármely adott
eset/állítás egyértelműsítése leghatékonyabb eszköze a bizonyítás. Az egyértelműsítés ténye pedig annál erősebb,
minél egzaktabb a bizonyítás. [Ha
pedig még az átlátása sem kíván „űrsétát”, az külön előny.] A Jogi-természetű
bizonyítások azonban nehéz helyzetben vannak: merthogy szinte kilátástalan egzakt-eszközökhöz
folyamodni egy olyan területen, amelynek nincs (axiomatikus-jellegű)
felépítése.
N.B.: Meg is szenvedik ezt a hozott ítéletek. Egyik a
másiknak tetszés-szerint ellentmondhat (ugyanabban az ügyben), s a
végső-döntést egyedül az határozza meg hogy melyiket hozták később („magasabb”
szinten).
Ezalól egyetlen eset-fajta lehet könnyűszerrel kivétel: Törvények ill.
paragrafusok, amelyekben direkt-ellentmondás állapítható meg a prioritással-bíró
Alaptörvénnyel[4]
[Atv] szemben.[5]
Ekkor ugyanis a „Jogszabály
nem lehet ellentétes az Alaptörvénnyel” kitétel[6]
értelmében az adott törvényi-hely (mint az Atv-nek ellentmondó)
megsemmisítendő.
Ezen
séma-választás után, nézzük a bizonyításhoz a KLtv-t az Atv ezen pontjával[7]
szemben: „Tudományos igazság
kérdésében az állam nem jogosult dönteni, tudományos kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak.” Az ellentmondást a felszínrehozó ítélet-alkotáshoz
szükséges lesz az állam, a tudomány, valamint a döntés
mivoltát és szerepét tisztázni ill. pontosítani – mind az általánosság
szintjén, mind a KLtv oldala felől.
Általános megfontolások:
·
Az állam szervezeti-felépítése szerint három
hatalmi ágra oszlik:
a törvényhozó (Magyarországon az Országgyűlés), a végrehajtó (a kormány)
és a bírói hatalomra (a bíróságok).
·
A döntés (állami
szerepkörben) a bíróságok feladata,
amikhez az Országgyűlés által meghozott ill. jóváhagyott
törvények szolgáltatnák az alapot.
·
A tudomány meghatározása – a dolgok és
minőségek újabbkori kavarodásával*
és eróziójával[8]
– mára kissé nehézkesebbé vált, körültekintést igényel.
Jelen kérdés vizsgálatához azonban elegendő ha a tudományt a természettudományokra
korlátozzuk, hiszen a klíma-alakítási tényezők mindegyike mögött
Természeti-erők állnak.
* A kavarodást mindkét térfélen egyre zavarosabbá
teszi a feltörekvő rész-tudományok mind-erőszakosabb jelentkezése. A
természettudományok közt nagy-garral helyet-követelő klíma-tudomány
éppúgy, mint a társadalomtudományok közt tolakodva jelentkező gender-tudomány.
Jelen elemzés speciális-vonzataként ki kell térjek a
Jog helyzetére is, merthogy elterjedtté vált annak Jogtudományi
megjelölése. A dolog helyretételére alkalmasnak tűnik egy jogi-szereplő
tolláról vett következő megállapítás-sor[9]:
„A jog a
társadalmi jelenségek területére tartozik, így a róla való gondolkodás tudományként
való felfogása csak a társadalomtudomány keretén belül képzelhető el”.
„az európai
jogfejlődés 1700-as évek közepétől zajló folyamatában két nagy ugrást kell
látnunk. Az első szakaszban az addigi gyakorlati juriszprudencia programszerű
leváltása történt meg a jogdogmatikai rendszergondolkodással. Ez már az 1800-as
évek elejétől a nevében is igényelte a jogtudomány kifejezést.”
„az 1960-as
évektől láthatjuk a jogi gondolkodás minden részére kiterjedő, társadalomtudományosított
jogtudományi kutatások kibontakozását.”
Itt az
elsőként idézett állítás tekinthető úgy, mint ami csírájául szolgál az Atv
kizárólagosságát deklaráló ref.6 megfogalmazásnak, egyben világosan
szétkülönböztetve annak hatályosságát, ami így a természettudományos
kérdésekre/szempontokra vonatkozik.
A következő
két állítás pedig képiesíti a Jog alakulását, amelynek két összetevője:
i) Az eset-központúbb vizsgálatra alapító [jobbára
kielégítő/méltányos ügy-megoldást/lezárást biztosító] jurisprudencia
deformálódása a dogmatikus-felépítésű bürokratikus-modellre [amely a burjánzó
jogi-dzsungelből az ügy-kezelő ambíciója szerint összeválogatott
paragrafus-halmaz betűihez való tételes ragaszkodás alapján alkot az ügyre
nézve elmarasztaló ill. felmentő ítélete (ld. a jelzést fentebb)],
ii) Aspiráció a tudományok közé emelkedésre – legalább
az elnevezést illetően.
A KLtv
szerkezete és mondandója:
A törvény preambuluma részeként áll: „Ezek
[antecedent: klímaváltozás] megelőzése…
hatékony és megvalósítható beavatkozásokat igényel.” Amit azzal zár,
hogy ebből az igényből fakad a törvény megalkotása szükségessége.
Majd az 1.§ alatt
konkretizálásba kezd: Az Országgyűlés a) „megállapítja,
hogy az éghajlatváltozás… a világon mindenütt egyértelműen érzékelhető”,
ami okán b) alatt beavatkozási-elhivatottságot deklarál, a
védekező-beavatkozás szükségességét c) alatt megerősíti, melyek
folyományaként d) alatt „felkéri a Kormányt a rövid-, közép- és hosszú távú
klímavédelmi és klímaalkalmazkodási intézkedések megvalósítására”.
Észlelnünk kell, hogy az a) alatti
megállapítás mögöttes-oka nem kitapintható. (Annak kitapintásához
természettudományos ismeret, hozzáállás, és kutatás szükséges.) Ha nem képes az
okot kitapintani, akkor a b) alatt deklarált
beavatkozási-elhivatottságnak nincs tárgyiasítható fedezete, éppúgy mint a c)
alatti erősködésnek. A d) alatti felkérés ekként i) tartalom-nélküli,
ii) a kormány felé adresszálva félrecímzett, merthogy a megvalósítandó
intézkedések bárminemű konkretizálásához adekvát tennivalók megjelölése
lenne minimum szükséges. Ami azonban természettudományos-ismeretek értett és
ütköztető szortírozását kívánja – amibe döntés-hozatallal állami-szereplő
(az Atv szerint, ld. ref.7) akkor sem avatkozhat bele ha a 3
állami-ágazat valamelyikében lenne a célterületet kellőképp átlátó
természettudós (mint ahogyan ma nincs). Akinek persze nem lenne tiltott ekörül
munkálkodnia, ám a saját terepén, amit viszont semmiféle botcsinálta törvény
nem „szabályozhat”.
Megmutattuk
hát, hogy a KLtv 1.§ a)-c) tartalmi-űrjét az 1.§ d) legfeljebb
úgy tudja feltölteni, ha (előbb-utóbb) ütközésbe kerül az Atv-vel. Miáltal a
KLtv-nek nincs létjogosultsága, azaz megsemmisítendő – teljességgel-függetlenül
attól hogy mit hord rakásra (célra-tartva, mellé-durrantva,
vagy csak random „sziporkázva”) válasz-irományban egy összeverbuvált
MTA-hátterű csapat.
A
beígért bizonyításhoz ennyi is elég. A KLtv dagályos szövege azonban annyira
ügyefogyott, hogy még számos további fogódzót is kínál a kihajintásához.
Mielőtt ezekből is ízelítőt adnék, egy fontos megjegyzés kívánkozik ide:
Bármely
letisztult bizonyítást (amit tehát akár egy értelmes középiskolai-nebuló is
képes követni) könnyű megbélyegezni azzal hogy „a dolgok ennél bonyolultabbak” – olyas érvelésekkel amik hombár-számra halmozva
alkalmazzák a habár, mindamellett, mellesleg és hasonló szóvirágokat egyértelműség-gátló
szerepkörökben. Ilyen érvelések kimeríthetetlen-katlana az a felépítmény is,
amely a paragrafus-dzsungelt igyekszik olyan színben feltüntetni mintha annak
elemei közt bármi rendezőelv létezne, ami alapján a felépítmény legalább a
tudomány egy ismérvével
rendelkezne.
A dolog védelméül csupán ez szól: Ezek
az ámbár-mellényben díszelgő bélyegzők vita nélkül (is) sokminden
furcsaságra képesek, kivéve a bizonyítást.
A NEMZETI klímapolitika
szavakkal kezdődő 2.§ a)-e) pontjai alatt megjelölt igazodási-kívánalmak
kapcsán hadd hívom fel a figyelmet azok közt háromra:
·
A § a) pontja szerint „igazodnia
kell a klímavédelmet szolgáló nemzetközi és európai uniós vállalásainkhoz”
– ami fából vaskarika. Ugyanis az EU állította fel a vállalandó elvárásait,
amiket hatalmi-erejével kísérel meg ránk oktrojálni; vagyis egy ilyen-jellegű
igazodás semmiképp nem nevezhető nemzeti-kezdeményezésűnek.
·
A c) szerinti vállalás („a
hazai környezetet, társadalmat és gazdaságot tekintve is meg kell felelnie
minden előttünk álló kihívásnak”) teljesíthetetlen, mindaddig amig a
hazai gazdaság gerincét a kénye-kedvére ki/bevonuló külföldi tőke által
mozgatott vállalkozások adják, amelyek elemi profit-érdeke ellentétben áll
mindenféle korlátozással.
·
Az e) alatt rögzített „a
szennyező fizet elve” pedig már korábbi-törvények paragrafusai által
is hiteltelenítve lett, arról nem is szólva hogy annak „az
arányos és reális beavatkozások logikáján kell alapulnia” klauzája
ellenére az arányosságában ormótlan visszájára-fordulás mutatható ki.[10]
Emiatt a 2.§ annak b) és d) al-pontjaira
zsugorodna, ahol b) („az egész Kárpát-medencét érintően érvényes
válaszokat kell adnia”) összességében teljesíthetetlen a
Trianoni-diktátum következtében tőlünk idegen érdekérvényesítésű területek
okán, d) pedig („a karbonsemleges atomenergia-felhasználás
lehetőségét is figyelembe kell vennie”) már előrevetít egy olyan
eltökéltséget [dekarbonizáció] ami mögé tudományos-racionalitás nem tehető.
Mivel
az igazodástól a megfelelésen át az alapulásig való
elvárások rendre légvárakat jelölnek ki, a 2.§ olyan mintha nem is létezne.
A nemlétező megsemmisítése kívánalma
ill. procedúrája ugyanakkor
csomósodó-étek lehet a jogtudományi-gondolkodás számára.
A
fentebb-bemutatott óvatoskodó előkészítések után a 3. és 4. paragrafusokban már
átszakad a gát: a karbonsemlegesség és a dekarbonizáció párosa tort ül, mintha
bármelyik megalapozottsága természettudományos-oldalról kiállná a kihívások
próbáját, kivitelezhetősége pedig műszaki-szempontból nem lenne a
megvalósíthatatlan-hiábavalóság szinonimája. Amik eldöntéséhez – vegyük észre
újfent – ref.7 értelmében hívatlan-vendég az állami-szereplő.
Érdekes,
hogy ezen megfontolások egyike sem merült fel önállóan az AB bíráiban,
amivel pedig saját-hatáskörben lezárhatták volna a felmerült kérdést. Helyette
az MTA-hoz fordultak, mintha az beosztottjaként köteles lenne
oktondi-kérdésekre rohanva választ szülni – akárcsak a kisded, aki a felnőttet
nyaggatja mert nem leli a bölcsőjében a csörgőt. E furcsállható eljárásrend
mozgásba-hozásának katalizátorául vállal szerepet Bándi Gyula (aki
jogtudor létére szintén nem mutatta jeleit hogy elvergődött volna azokra a
következtetésre amikre fentebb egy laikus jutott), aki az MTA válasz-irat
vezetői-összefoglalóját adta, éspedig azon az alapon hogy [jééé!] Akadémiai-tag.[11]
Ez utóbbi
tényállás azt indikálja, hogy a Jog fentebb-említett aspirációja a tudomány
státuszára sikerre vergődött, miáltal behatolása az Akadémiára befejezett és (a
jelen állás szerint) visszafordíthatatlan. Azt, hogy a Jog tolakodó-behatolásai
a Társadalom minden szegmensébe és valamennyi-területe szövétnekébe egyre
erőteljesebb, magam a rák kórjához hasonlítottam.[12]
Lehetnek
persze vélemények, amik amellett érvelnek hogy ha egy terület sikeres, akkor
annak képviselői jelenjenek meg az MTA társulatában is. Elfogadó-hozzáállás
mellett nem lennék nagyon meglepve, ha ott hamarosan létrejönne a Kőfaragók
és Balettáncosok Szekció – mert ki tagadhatná hogy ezen mesterségek űzői
közt ne akadjon kiválóság.
II) Az MTA válasz-irat kapcsán
Az irat
fejezeteit adó tagok megnyilvánulásai a nyájba-illeszkedő
korlátozott-felelősségvállalás megfelelési-kényszereként úgy élnek a klímaváltozás
tisztázatlan-hátterű fogalma szóhasználatával hogy az tudományos-entitásnak
hassék – ám amely törekvést negál mind a javallott-intézkedések szóvirágainak
fundamentum-nélkülisége, mind az érvelésnek-eladott szószaporítás
logika-nélküli váza. A tejlességre való törekvés nélkül, ezekből alább mutatunk
egy csokrot.
Józsa János
[vízépítő mérnök] adalékaiból:
„A
vízszintszabályozás kulcskérdés volt a Balaton körül...” (p19)
Ha már
említésre kerül, akkor nem nélkülözhetné a lényegi-elemeket. Nem Krüger
Sámuel kívánta „lecsapolni” a Balatonunkat, hanem a (Bécsi-székhelyű)
Habsburg császári-kamarilla. Krüger (rendkívül ügyes taktikával) 3
tervet dolgozott ki – hogy legyen módja arcvesztés nélkül kihátrálnia a
Birodalomnak a Balaton felszámolása tervéből (amit akkor csak a
rendelkezésre-álló műszaki-lehetőségek gátoltak). A tényleges kártétel később,
a Monarchia kapitalizálódó tartománya vasút-nyomvonala átgondolatlan
kijelölésével (és megtartásával) kezdődött. Innentől már rendkívül-behatároltak
lettek a terület (vízgazdálkodási) lehetőségei.
„Ezt
röviddel a kellő leeresztési kapacitás kiépítése után, már az 1970-es években
felismerték és tervek készültek a tó mesterséges vízpótlására, mellyel a
vízszintszabályozás eszköztára teljeskörűvé válhatott volna (Somlyódy 2005)” (p19)
A
szenvtelenre-fogalmazott mondatból kiérthető az eső után köpönyeg
hadműveletre irányuló elszánás. Az iratot tovább-olvasók számára pedig
pontosítódik, hogy a Somlyódi-féle „terv” (valójában mindössze egy
dolgozat) abban kulminált hogy bárminemű beavatkozás felesleges.
„A
2019-ben bekövetkezett rekordmértékű alga-tömegprodukció közvetetten szintén az
éghajlatváltozás eredménye”
(p20)
Ez nézőpont kérdése – mégpedig
hasonlatos ahhoz a hithez, miszerint a Nap forog a Föld körül. Hiszen elég a
megokolásból kihagyni a Tó vize és iszapja (megelőző-időszak
szennyvíz-bevezetési gyakorlatához köthető) foszfor-tartalma ijesztő
tény-valóságát, ami nélkül nem mutatkozna eutrofizáció – emelkedett-hőmérséklet
mellett sem (merthogy az alga-burjánzás pusztán reakció-kinetikai
vonzat, nem pedig a klímaváltozás hozadéka).
Ezeknél a nézőpontoknál és
megfigyeléseknél ezerszer több (és koherensebb) összefüggés-vizsgálatot kínál
két a Balatonra vonatkozó olvasmányos-elemzés[13],
ultima-rációként eljutva a Tó vízminőségét és tározó-képessége növelését még a
jelenkori körbeépítettség nehezítő-korlátozása mellett is egyazon-akcióval
megvalósítható tennivalóhoz: a Tó-iszap kotrásához, és (messzire)
elszállításához. Utóbbinak egyéb, igencsak-kívánatos hozadéka is lenne: az
Alföldünk sívó-homokos talajai termőerejének a biztonságos, eredményes, és
hosszútávú megnövelése. A vízgazdálkodási és talaj-menedzselési találgatások
jelen-mezején meglehetősen érthetetlen, hogy egy ilyen tárgyú, demonstratív-bizonyítékkal
is előálló cikkre[14]
(hazai-terepen) nincs igény. Amibe belejátszhat, hogy a cikk (a téma [régebben]
kötelező körbejárásával) bemutat több központilag jelentős-támogatásokkal
finanszírozott hazai-projektet amik semminemű eredményt/előrelépést nem voltak
képesek felmutatni (a dolgozat megszületésén kívül), valamint hogy a cikk
fajsúlyosabb-hivatkozásai olyan régiókba vezetnek amikhez eligazodást feltehetően
nem kínál a hazai talajtani-képzés a (futószalagon) kitermelt korifeusainak.
Szűcs Péter
[hidrológus] adalékaiból:
Az „ivóvízellátás
több mint 95%-a, míg a mezőgazdasági öntézési céllal felhasznált vizek kb.
20%-a felszín alól származik”
(p26)
A
megállapítás számszerűsége bizonyára helyes. A víztartalékok
kimerülési-ütemének jellemzésére vonatkozóan azonban a volumetrikus-arányok
megjelölése híján fabatkát sem ér. Az, hogy ennek a fabatkának (ha netán
számszerűsítik) mi a súlya és a természete, viszont csak hátrább világosodik
meg. Amikor kiderül, hogy az ivóvíz [voltaképp a lakossági-célú használati-víz]
olyan kielégítése amely nem apasztja a talajvíz-készleteket nincs is a képben
(a vágyálom-szerű megfogalmazáson túl: „Az
iparban, a mezőgazdaságban és a háztartásokban bevezetett víztakarékos
technológiák és eljárások segítenek csökkenteni a vízfogyasztást, így a felszín
alatti vízkészletek terhelését”
[ld. Sz.P. 1.javaslatában]) –
bár ennek kivitelezhető-kínálatát adja az immár 23 éve[15]
a tudomány margóján kívülre taszított Vízgazda-rendszer[16]
Teleső-elgondolása. Hanem helyette
olyan ködülte-elképzelésekkel eteti a „klíma-mitigációra” szomjúhozót mint a „MAR-projekt”
(ld. Sz.P. 3.javaslatában),
amely direkt-módon bevezetné az esővizet a talajba, hogy onnan majd kivehető
legyen.[17]
Valamint, amikor az is kiderül, hogy fogalma sincs arról hogy a helyesen
menedzselt talajt nem szükséges öntözni[18],
dacára hogy a 2.javaslata alatti
említés „a talaj víznyelő és vízmegtartó képességének javítása
növényborítással, valamint a talaj szervesanyag-tartalmának növelésével” ehhez kulcsot ad – már ha a
leírt szavak mélységi-tartalommal is feltöltöttek lennének (aminek inkább az
ellenkezőjére van indikáció: a humusz természetére és működésére közzétett
megvilágításaim[19]
a kijelölt közjobbítói-társulatok körében hontalanságra ítéltettek).
„VGT3
átfogó dokumentum is részletesen foglalkozik a klímaváltozás hatásaival és a
klímavédelemmel (OVF, 2021). A több mint 600 oldalas áttekintő dokumentum
szerint is a klímaváltozás hatásai a felszín alatti vizek mennyiségét és
minőségét is jelentős mértékben érintik.” (p26)
Az elkészült
VGT3 bírálata[20]
viszont ennél sokkalta-rövidebb. Több feltárásomban is rávilágítok azokra az
összefüggésekre, hogy a felszín-alatti vizek minőségét nem a klímaváltozás
befolyásolja, hanem a mértéktelen műtrágyázás – ami meg szembemegy a 2.javaslatban elővezetett
talajjavítási-koncepcióval (merthogy a mértéket-meghaladó ionos anorganikum hatékony
humusz és talaj-edafon romboló).[21]
Ami egyértelműen jelzi, hogy e koponyákban alapvető-összefüggések
meg-nemértettek.
A „Javasolt intézkedések és beavatkozások” rész alatti passzus („A
mai korszerű adatgyűjtő eljárások óriási mennyiségű és globális lefedettségű
adathalmazzal látják el a klímakutatókat, a felszín alatti vizekkel foglalkozó
szakembereket és döntéshozókat. Az adatokhoz és információkhoz való hozzáférés
és azok információtartalmának korszerű adatbányászati és értelmezési
módszerekkel való elemzése jelentős előrelépést jelenthet a káros folyamatok és
trendek megismerésében és az ok-okozati viszonyok feltárásában.”)
rávilágít arra, hogy az effektív-tennivalók
bevállalásai e gárda által odébb vannak, valahol az ötlettelenség-óceánja
túlpartján – hacsaknem ezt a fiktív-kirándulást készpénznek nem vesszük: „tudatos klímaadaptációs stratégiák és intézkedések bevezetésével
a kedvezőtlen hatások lokális és regionális léptékben tompíthatók” (p33-34).
Arra azonban végképp nincs a
legcsekélyebb jelzés sem Sz.P. javaslati-előterjesztésében ami a
vízgazdálkodás fő célja lenne: az ország TELJES vízháztartása mérlegének a
javítása, stabilizálása. Anno ugyan erre kért javaslatokat a VGT3-hoz a
kezdeményező-szerv, ám a hozzájuk benyújtott, széleskörű-elemzésre támaszkodó
elgondolás[22]
azóta is csupán a civil-szférából kapott olvasatokat.
Semmiképp nem
róható meg az 4.javaslat alatt
proponált kezdeményezés („Engedély és bejelentési kötelezettség nélküli háztartási kutak
helyzetének vízgazdálkodási szempontú rendezése”
– merthogy a „kutak igen jelentős mértékű, de nem mért víztermelése komoly
veszélybe sodorhatja a felszín alatti vízkészletek” tartalékait), de ha/amikor az ezzel ellentétes
gyakorlat (suba alatti?) még-visszásabb megvalósulásai[23]
velünk vannak, az rombolólag hat egyéb területekre is.
És érinti – nagyon helyesen – Sz.P.
a Hálózati veszteségek csökkentése
igényét is, merthogy az orbitális-mértékű. A kitermelt víz veszteségére
országos-átlagban inkább a 30% a mérvadó, az elvezetésre-kerülő szennyvízé
pedig ismeretlen (merthogy nem lehet mérni). Így a közhigiéniai-indíttatású
csatornázási-projekt egy hatalmas ám láthatatlan pofon a szarnak, mert ahol egy
cső alant ereszti a foslét az nem észlelhető a felszínen izgő-mozgóknak
(beleértve a Vízgazdai szürkevízre talajterhelési-díjat asztal-mellől
kirovó közpénzelt bürokratákat), kivéve ha e produktum (a talajvíz
közvetítésével) a házuk-táján megjelenik. Akik viszont familiárisak a Vízgazda-rendszerrel, azoknak
triviális-ismeret hogy abban hálózati-veszteséggel nem kell számolni, és az is
hogy az ürüléknek nincs sansza arra hogy a víz-vertikumban bárholis galibát
okozzon – merthogy a Vízgazda-rendszerben
az ürülék nem érintkezik vízzel.[24]
Ezzel szemben, jótékony-hatásai vannak: A legnyilvánvalóbb, hogy az Alomszékes-elrendezés[25]
humusz-prekuzort termel (ingyen), éspedig teljes-értékűt (ellentétben a nála
elem és mikrobiom hiányosabb kerti-humusszal)[26],
ami centrális-eleme a sokhelyütt hangoztatott talajjavításnak. Kissé rejtettebb
(de bizonyított) az a képessége, hogy a gyógyszerfogyasztással a környezetben
óhatatlanul szétterülő xenobiotikumok az Alomszék-komposztban
maradéktalanul lebomlanak[27]
– szemben a szennyvizek (tervezett) méregdrága un. negyedfokú tisztításával,
amely erre csak igen-korlátos mértékben képes [így ez a (súlyos) probléma (itt
is) inkább szőnyeg-alá söpörten szerénykedik].
– – –
– – – – – –
Most pedig
megkísérlem láttatni a fenti-iratban folyamatosan-sorjázó javaslatok közös
hibás gyökerét. Jelezze A, B, C… egy komplex
valós-rendszerre vonatkozóan a megvalósítandó állapotokat és folyamatokat. Könnyű
(megfogalmazásba rögzíteni mindenképp) előállni olyan javaslattal bármely
területen (így a vízgazdálkodáséban is), melynek állítás-formája ez:
Ha A
[megvalósul] akkor B [teljesül].
Ami logikai-struktúrával így tömöríthető: AÞB
Csakhogy, az ilyformán
megfogalmazott állítások korántsem teljesek, hiányzó ill. elhanyagolt
tételekkel bírnak. Amint ezek teljes átgondolása megtörténik, szükséges az
állítás kiegészítő újra-fogalmazása, melynek korrigált logikai-alakja:
AÞ(B˄¬C˄[¬(D/x)˄…]),
Ami szavakban:
A kierőszakolásakor B teljesülése mellett C éppenséggel
nem, D pedig csak részben teljesül.
Lehet
ellenőrizni ezt a ref.2 alatti MTA-irományban is, meg mindenfelé ahol
efféle agyalásokkal kábítják akár a nagyérdeműt, akár az előadók egymást. Az
ilyen-szerkezetű elgondolások/javaslatok a megoldandó A, B, C…
problémákat/helyzeteket képtelenek együttesen kezelni: minél több a felállított javaslat, annál több az
egymással-történő ütközés (azaz: nem ill. csak részleges teljesülés).
Hatékony csak
az a [helyesen-választott alapokon nyugvó] rendszer-szintű
elgondolás lehet, amelyben a megfogalmazható állítások teljes-alakjai efféle
sémák együttesére hajaznak:
AÞB, BÞC˄D, CÞE˄(F˅G), DÞF˅(E˄G), stb.
Nos, anélkül
hogy itt fognék neki a bizonyításnak, elárulhatom hogy az Országh-féle
Vízgazda-koncepció ilyen
rendszer.
Hogyan lehetséges ez?
Kizárólag azáltal, hogy benne az A, B, C, stb.
entitások között olyanok is szerepelnek,
amik más
elgondolásnak nem részei.
EBBEN áll
az érdemi paradigmaváltás; az, ami eredményre is vezet.
Figyelmeztető
meggondolások:
1.) A Jogi-cunamit Keresztes Lóránt
(országgyűlési képviselő) indítványa[28]
gerjesztette. A vég-nélkül terjengő jogi-mocsár megvizitálása során kapott kép
ekként tömöríthető: Egyetlen törvényi-passzus megsemmisítése mellett számtalan
továbbival kívánják szaporítani azt a Törvényt, aminek [mint fentebb
kimutattuk] nem is lenne szabad léteznie. Magyarán: a beterjesztett-kívánalom
az, hogy a primitíven hatáskör-bitorló Törvény bogasabbra
fogalmaztassék. Ami az AB felől jóváhagyást kapott, további bővítést kidolgozását
elrendelve (2026. jun. 30-ig).[29]
Aki hitetlenkedve maga is mocsárlátogatásra indul az megtapasztalhatja, hogy mind
K.L. felvetése mind az AB jóváhagyása indoklása minősíthetetlenül
erőltetett, amúgy mindkét irat bepillantást enged abba az elmefárasztó-szószaporításba
ahol a végeláthatatlan-ömlengés csűrés-csavarása pótolná a hiányzó logikát.
Néhány szó a cunami-menedzselőkről:
a) K.L.
(valamint a mögé felsorakozott aláírók) amiatt élhetett a beadvánnyal mert az
országgyűlési képviselői jogállás erre (az Alkotmánybírósági törvény[30]
[ABtv] egy pontja szerint) módot ad. Sem MTA tag, sem bármilyen józan elme
effélét nem kezdeményezhet.
Viszont, ha most előállt ez a jogfolytonossági-pauza, akkor meg lehetne
próbálni mint külső-tényező a közbelépést. Ám ezzel a ritka alkalommal
erélyesen és célirányosan kellene élni. [Semmiképp sem úgy, ahogyan az a
(kérdéses-felhatalmazású) MTA-válaszban (ld. ref.2) sikeredett.] Ami a
Jog (mint legfeljebb társadalomtudományi aspiráns) kiszorítását
eredményezi olyan területről amit nem
tarthat kontrol alatt – a fentebb-bemutatott Alaptörvényi ütközés
alapján.
b) Ami az AB határozat indoklásait illeti, kíváncsi
lennék hogy akad-e bárki (matematikusokat is ideértve), aki azokban i)
logikai-láncolatot ismer fel, ii) amik olyanok hogy
illeszkedő-kapcsolódásaikkal a bizonyítás vázát adják. A szándékos
körülményeskedésük dagályossága lehet ugyan a hatalmi kulcspozíció
megtartásának a bevált eszköze, de nem hinném hogy egy szöveges-feladat
megoldását rájuk lehetne-e bízni.
2.) Akiknek „meredek” az itt tett
javaslatom [az adott Törvény megsemmisítésén túl a Jogi-aktorok kordában-tartására],
azon oknál fogva mert KELL valaki aki foglalkozzon (ha már felmerült) a klíma-mitigációval,
a klíma-adaptációval, a klímavédelemmel, vagy a klíma-önvédelemmel,
azok felé jelzem: Ehhez megteszi a cselekvési-program,
nem szükséges hozzá a Törvényalkotás.
A cselekvési-program
hibái/részletei ugyanis rugalmasan alakíthatók (belátás esetén) [a megfelelő (természettudományos)
tanácsadókra támaszkodva], míg a Törvényi-út kulimászából (ha létrejött) nincs
kilábalás.
2025. 11. 20. Fuggerth Endre
[1] 2020. évi XLIV. törvény a klímavédelemről [https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2000044.tv]
[2] https://mta.hu/data/dokumentumok/egyeb_dokumentumok/2025/MTA_%C3%A1ll%C3%A1sfoglal%
C3%A1s_az_AB_sz%C3%A1m%C3%A1ra_%C3%B6sszes%C3%ADtett.pdf
[3] Erre vonatkozóan ld. Király József
vegyészmérnök válaszát is.
[4] Magyarország Alaptörvénye [https://njt.hu/jogszabaly/2011-4301-02-00]
[5] Az önellentmondás ténye kimutatása egyazon törvény
szövegén belül azonban még arra sem készteti a Jog napszámosait, hogy a
hatályosságát felfüggesszék, legalább arra az időtartamra amíg a feltárt hiba
orvoslást nem kap (már ha annak orvoslása egyáltalán lehetséges) – mutattam be
egy precedens-értékű víz-használati eljárás védekező-procedúrájában: Polgár-háború
a Vízért (2022 ISBN 978-615-01-7249-1) 7. fejezet II.2.D része alatt (189-192pp) [https://fe-konyvek.blogspot.com/p/phv.html]
[6] Atv: ALAPVETÉS T) cikk (3) pontja
[7] Atv: SZABADSÁG ÉS FELELŐSSÉG X. cikk (2)
[8] A természettudomány eróziójáról bővebbet kínál a A Tudomány Mítosza írás, amit hathatósan megtámogat a Szolgálattevők írásban közzétett leleplezés.
[9] A jogtudomány társadalomtudományosodása (és
perspektivikus létrejötte) Pokol Béla tanulmányában [https://real.mtak.hu/48792/1/A_jogtudomany_helye_szerepe_es_haszna.pdf , p50]
[10] Eklatáns példa erre a 2003. évi LXXXIX. törvény a
környezetterhelési díjról [https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300089.tv], amely tarthatatlansága részleges bemutatását adja a
T/Örvény írás, az arányosság torzulását pedig az Egyen-Jogot írás számszerűsíti.
[12] A ref.5 alatt jelzett kötet ezt al-címében is
rögzíti.
[13] A víz mennyiségét (Bili-Balaton) és annak minőségét (Büdi-Balaton) illetően.
[15] Első hazai bemutatása: Kalló Gábor – Mucsi Gábor:
Megfulladunk-e a szennyünkben
vagy a hazai technológiával megmutatjuk a világnak mire vagyunk képesek,
Biokultúra 2002. jan-febr. XIII. évfolyam 1. szám p26,
[16] Online: Eautarcie ,
könyv-alakban: Országh József: A Víz és Gazdája (2019,
Ekvilibrium ISBN 978-963-88213-7-9)
[17] Kritikája: DEDÓ
Felsőfokon
[21] Többek között a REND, Az Örökség, TALAJTAN
írásokban.
[23] A támadás éle nélkül, tényként közlöm. Azért ezt a
példát, mert a közelemben valósult meg, tehát rálátok. Dég (jelenlegi)
polgármestere egy vállalkozása működtet egy olyan vízkivételi-rendszert, amely
egy felszín fölé kiemelt tó-szerű tározóba szivattyúzza a mélyebb rétegek
vizét. A beruházás egyebekben EU-támogatású közpénzből épült meg, közel 1
milliárd Ft értékben. A működtetés körülményeiről és paramétereiről semmi nem
tudható meg, dacára hogy éltem erre-vonatkozó közérdekű-adatkéréssel (ami
érdemben megválaszolatlan maradt – a fellebbezés úgyszintén), hiszen az
elrendezés nem csak a porták gazdálkodására előnytelen, de akár a falu
vízellátását is veszélyeztetheti.
Dokumentum-szerűen ennek
részletei Az
Élet sava-borsa írás végén
kaptak említést.
[24] Ez a Vízgazda-koncepció
alapvetése. Ezzel válik lehetővé, hogy a (higiéniai-terminussal élve)
szennyezést a forrásánál kezeljük, a szétterjedése helyett.
[28] https://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/
6e82dc86ea198af3c12587640033c9f2/$FILE/II_3536_8_2021_indkieg.pdf
[30] 2011. évi CLI. törvény az Alkotmánybíróságról (https://alkotmanybirosag.hu/alkotmanybirosagi-torveny/
)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése